JA, REVOLUCIONAR


U vremenu u kome je obmana opšta

pojava govoriti istinu ravno je

revolucionarnom djelu.

Džordž Orvel

Nisam to želio. Tako su me naučili. Čovjek se s nečim rodi, ali uglavnom sve drugo uči. Rode te nevinog, pravdoljubivog, neiskvarenog, iskrenog. A onda čitavog života učiš da lažeš ili da kriviš činjenice. Neki kažu da je prećutkivanje istine posebna vještina i to navodno manje loša do sama laž. Nisam siguran u to. Ali siguran sam da sam pravi revolucionar, iako nikad nisam držao pušku u rukama. Orvel mi je svjedok. Ako to nije dovoljno, pitajte Gospoda.

Mene su, dakle, na moju veliku žalost, naučili da govorim istinu. Još kao dijete nisam znao kako se umiljavati ujnama, pa sam jednostavno priznavao kako im je grašak bljutav ili kako glupavo izgledaju sa tim šarenim čičkavim viklerima. Dok su se drugi izvlačili na kojekakve izmišljotine, ja sam redovno dobijao jedinice iz matematike. Nisam znao da lažem, a svrhu određivanja limesa nisam razumijevao (limese sam oduvijek posmatrao kao pošast koja će nam svima na koncu doći glave). Nešto kasnije sam jednoj djevojčici priznao kako bubuljica na njenom čelu izgleda kao Etna tren prije erupcije. Još i danas mi obraz zabridi kad se sjetim njene „vulkanske“ reakcije. Jednom sam univerzitetskom profesoru rekao ono što smo svi znali i osjećali, ali niko nije smio ili nije želio da prizna – rekao sam mu da je obični šarlatan koji je kupio diplomu i koji uglavnom ne zna šta govori. Uskoro je poštar donio moj indeks sa uredno popunjenom ispisnicom. Politikom sam se bavio još kraće nego studiranjem. Na političkom skupu sam, neoprostivog li grijeha, rekao šta zapravo mislim i kakvo je istinsko stanje u našoj zajednici. Ulizivati se poslodavcima i bez pogovora trpjeti šezdesetočasovnu radnu nedjelju, deranje, ponižavajuće ponude i još jadnije poslove za mene je potpuno strano. Zato i jesam nezaposlen. Zato nemam ništa i nikoga, jer niko ne želi biti blizak onome koji govori istinu, svi žude za ulagivanjima. Zato i jesam u ovom memljivom podstanarskom ćumezu, nalik na one trošne planinske kolibe u kojima se skrivao Če Gevara. Zato i nemam ništa u želucu sem buđavog hljeba, jer niko još u isto vrijeme nije pomirio pun stomak i puna usta istine. Zato i jesam istinski revolucionar, onaj koji bez rezerve daje sebe za cilj koji će, pod uslovom da se do njega i dođe, prije ili kasnije biti ocrnjen i od ljudi i od saboraca i od istorije. Zato ću i skončati kao mnogi revolucionari prije mene, pod neznanom crvljivom humkom od trulog lišća i jalove zemlje. Možda će me neko i upamtiti kao jedinog revolucionara koji je pucao u sebe, a ne u druge. Jer sve što sam u životu učinio bilo je upereno, kako se ispostavilo, protiv mene. Ali pravi revolucionari nikada ne odmiču od svojih ideala:

– Istina svakome i sve za istinu! – juriiiiiiiiiiiš.

14 thoughts on “JA, REVOLUCIONAR

  1. mudro zboris! sto puta su me gledali kao budalu sto ispalim neku istinu bez predumisljaja, pa sam se naucila da ponekad precutim! ali samo onda kad znam da ce istina nekog nevinog povrediti.. ali da nekog gledam u oci i lazem, to nikada nisam znala niti zelela da naucim! i to kad precutim nesto, ako mi postave konkretno pitanje, ja odgovorim istinito… jbg mama me nije vaspitala za 21. vek!

    • Suzana, u tome i jeste problem – ljudi koji govore istinu danas se osjecaju kao da su oni naopaki, kao da su manje vrijedni otpadnici…
      Naravno, ovi limesi o kojima govorim nisu samo oni „matematicki“, vec limesi, tj. granice medju ljudima, narodima… 🙂

  2. Shunjalice, iako je ovo samo prica, takvi su likovi itekako stvarni. Nazalost, ne mogu ti pomoci, jer sam se ja za svoje (bezvrijedne) diplome posteno naradio 🙂
    A moram da priznam i da sam uzivao u ucenju…

  3. Sarah, hvala ti na lijepim rijecima – nema na cemu!
    A sto se tice revolucionara… eh pa kada bi svi to bili,
    onda ne bi ni bili revolucionari 🙂
    Ili bismo zivjeli u konstantnoj revoluciji sto isto ne bi bilo bas pozeljno 🙂

    U svakom slucaju, bilo bi dobro kada bi iskrenosti bilo vise – u to sam siguran!

Ostavite odgovor

