ANKETA


   Svakodnevno, na gotovo svakom internet portalu, putem telefona, radija i televizije, obasipaju nas najrazličitijim anketama. Da li Anđelinin film treba da se prikaže u Banjaluci? Da li će doći nova lokalna vlast i da li će biti bolja od dosadašnje? Foto anketa: koja vas je više oduševila – Severina ili Elisabetta Džoržda Klunija? Da li je voditeljka festivala u Sanremu nosila nešto ispod haljine? Zamajavanje i privid demokratije, dragi moji! Tobože, neko nas za nešto pita. Tobože, naše mišljenje je važno.

   Zapravo, čak i vrapcima je postalo savršeno jasno da nikoga nije briga za naše mišljenje. Oni furaju po svome. Kada određuju cijenu hljeba, duvanskih proizvoda i benzina, kada odlučuju o (pre)uređenju (namjene) nekog parka ili sanaciji objekata (npr. banjalučke tvrđave Kastel), kada su u pitanju školarine, poskupljenje grijanja ili struje, oni svagda furaju po svome. I lako se dogovaraju oko carinskih stopa, akciza i drugih punjača džepova i budžeta (od knjiga se zazire pa otuda i ne čudi što dogovora o nekim poreskim/carinskim olakšicama u vezi trgovanja knjigama nema ni na vidiku). Čemu onda crne ankete i javne rasprave?!

Pa čak i da se pomirim da „to tako mora“ i da „to tako ide“, nikako ne mogu da svarim činjenicu da mi se indirektno određuje šta ću da čitam. A upravo o tome se radi – o prividu demokratije, o prividnoj mogućnosti izbora autora i knjiga koje želim da čitam, uprkos tome što, koliko mi je poznato, ovdje nema zabranjenih knjiga. Kako je to onda moguće?

   Zapravo je veoma jednostavno. Narodna i univerzitetska biblioteka u Banjaluci, na primjer, godinama se samostalno (dakle, bez pomoći nadležnih) snalazi oko nabavke novih naslova, pri čemu je selektivnost do koje dolazi prilikom nabavke opravdana i razumljiva. Sa druge strane, zbog raznoraznih poreza i carina, distributeri i knjižare takođe su veoma oprezni kada su u pitanju naslovi koje će ponuditi čitaocima. Rezultat? Pa, recimo to ovako – o Sumrak sagu ili Tajne srpskog džet seta spotičemo se na svakom uglu, a od dvadesetak romana koji su bili u užem izboru za Ninovu nagradu moguće je pronaći jedan ili nijedan. O knjigama nekih autora koji su u medijima manje prisutni da i ne govorimo. Kada knjižara u Banjaluci pitam kada će nabaviti novu knjigu Jelene Lengold, recimo, on mi odgovara onim starim vicom: Tata, kada ćemo mi kupiti Golf 5? Kad iz fabrike izađe Golf 18!

   I dok se igramo demokratije masovno odgovarajući na ankete, još uvijek nemamo šansu da kupimo/čitamo knjige objavljene u regiji u posljednjih nekoliko mjeseci. Ne bi to bilo čudno da je u pitanju neko manje mjesto koje ne pretenduje na titulu kulturnog centra Republike Srpske ili BiH. Mnogi će reći da postoje važnije stvari u ovo doba sveopšte krize i ja se slažem. Ali slažem se i sa Štulićem koji je onomad pjevao: „Prokleta mogućnost izbora mora da postoji!“

Objavljeno 01.03. na konkursiregiona.net

20 mišljenja na „ANKETA

  1. Naravno. Sinoć sam baš čitala o nekoj potskoj zbirci koja je objavljena u HR i pomislih: Znimljiva mi je valjalo bi pročitati, pa se setih da niko to neće uvesti.
    Moraš se snalaziti nekako putem prijatelja, ako kaniš kupiti.
    Meni je tako stigla zbirka Zvonimira Goloba, ali Kamova još nemam.
    A ovo ima važnijih stvari mi je jako poznato nažalost : ( .
    A kad slućajno se izlaneš i kažeš žurim da čitam, reakcije su poražavajuće. Itd. napisaću roman.

  2. Daaaaaa. Dok je javnost raspravljala o Anđelininom beznačajnom filmu mučki i ničim izazvana cijena benzina je skočila 🙂 Tako nam i treba kad smo ovce.

    Nisu knjižare problem nego mediji i infrmacije koje oni serviraju. Po čijoj direktivi ? Jasno nam je.

  3. Nema izbora – demokratija je! Ćuti i čitaj šta i svi ostali. Nema posebnosti, nema izdvajanja.
    Kako inače da se demokratski vlada?!

    I molim te, da se razumemo, sve te Angeline i Severine i Cece i … sve je to veoma bitno. Moj život je mnogo bogatiji od kada znam šta je Angelina obukla na nekoj premijeri, i ko čuva Đokovića!

    :mrgreen:

  4. Redovno sam slucajno odabrani lik kojeg treba anketirati (o necem) preko telefona ili je bas moj broj telefona izvucen iz nekog misterioznog bubnja te mi sleduje besplatan odmor za dvoje na nekom egzoticnom mestu (u danasnje vreme neko nesto daje dzabe ?!?) i sl.

    Sinoc je jedna devojka molila da me anketira u roku od 10-15 minuta (17,30h, centar Beograda) obecavajuci mi cokoladu :neutral:.

    Svi ti anketari, kao i ja, moraju nekako za leba da zarade i nije lako da nas vuku za rukav, dok mi reagujemo kako vec reagujemo, tako da cesto odradim anketu ali kad krene dalja prica kazem da sam u anketi ucestvovala samo da bih njoj/njemu pomogla jer znam da im znaci zbog posla.

    Sinoc i da sam htela ne bih mogla jer sam zurila da sprovedem u delo solidan izbor za to vece i odem u jednu galeriju na predavanje o freskama. Nisam se pokajala :).

    • Tatjana, prvo, drago mi je da se nisi pokajala, tj. što si se lijepo provela 🙂 A drugo, sve znam u vezi anketara i potpuno ih razumijem… Prije neko veče sam 25 minuta pričao sa nekom djevojkom preko telefona o nekoj novoj mreži telefonije o kojoj inače ništa ne znam, ali sam odlučio da njoj izađem u susret. Na kraju se zahvalila i rekla da sam „veoma ljubazan“ iako ništa zapravo nisam uradio sem odgovarao na pitanja. Prema tome, mogu da zamislim sa kakvim se likovima susreću.

  5. potpuno si u pravu ! kljucna rec je PRIVID….
    od demokratije nikada nije bilo ni d…. ali je nevolja sto jaaako malo ljudi uopste shvata da nema sta da se gleda, cita, nauci…. odseceni smo od informacija, od nauke… od svega sto je vazno za covecanstvo…
    😦

    • Nedodjio, vrlo dobro znaš da prave informacije uvijek nađu način da procure, međutim, one po pravilu dolaze samo do nedovoljnog broja ljudi… dovoljnog broja da čovjek nađe istomišljenike i da mu život bude smisleniji i donekle lakši, ali nedovoljnog da se nešto bitnije promijeni.

  6. Svaki covek voli da ima izbor , jer kad ima izbor onda tu odluku dozivljava stoprocentno kao svoju … Ma sve loviji vladaju svuda i ko pita obican narod !

Ostavite odgovor

