PRIKAZ KNJIGE „REVOLUCIONAR“ U BLICU

UZAK PUT

(Berislav Blagojević, Revolucionar, Rende, 2012)

Već sama činjenica da se u vremenu masovne proizvodnje romana i nadmoći publike opredelio za (nepopularnu) kratku priču, dakle za sticanje veštine i pečenje zanata, učinila je da me ovaj mladi autor izdaleka podseti na veleumnog Don Kihota: i on se držao neke svoje logike koja je u očima većine delovala kao obična budalaština; pohod mu, naime, ekonomski uopšte nije bio isplativ.

Blagojevićeve priče nisu plod lirskih nadahnuća niti epifaničnih sozercanja: za svaki se detalj on mukotrpno borio, u svaku je poentu ulagao napor; plodovi su mu nesrazmerni, pomalo i kockasti; ali, nebrušenost zanata je u savremenoj srpskoj prozi prevaziđen problem, važan još samo za čudake (maše mi veleumni od Manče!); romane, naime, može da piše svako i kako god mu se prohte.

I tematsko-motivska opredeljenja Blagojevićeva „plivaju uzvodno“: u srpsku književnost 21. veka, posivelu od izgubljenih intelektualaca sasušenih ideala čije su muke tako silne i nesagledive da su suštinski apstraktne i nevidljive, on uvodi prosjake i beskućnike koje su na ulicu izbacili jedan sasvim određeni rat i tzv. tranzicija, a u kojima su umesto duševnosti (premnogih varijanti) Borinih božjaka, ostali još samo glad, očajanje i izbezumljenost. Njegovi ciljevi, pri tom, nisu ni društveno analitički ni mimetički: na pragu posthumanističkog doba, banjalučki nam autor nudi naplavine čistog i naivnog čovekoljublja (a veleumni mu, lepo vidim, oduševljeno odobrava).

Stupa, dakle, ovaj star-mladi pisac u književnost opirući se duhu vremena; pitam se: hoće li uspeti?

VESNA TRIJIĆ

*Tekst prenosimo uz saglasnost autorke. Objavljeno u „Blic“ 18.06.2012., str. 33.