HARMSOVSKO-ALANFORDOVSKA FAZA


Bacteria   Da u žuč umočim pero, pa da ispišem nekoliko redova u terapeutske svrhe. Ovo bi mogao biti odgovor na pitanja koje si svakodnevno postavljam: čemu trud, čemu nerviranje zbog stanja u kulturi, čemu pisanje? I zaista, ukoliko bih prestao da stvaram, priznao bih poraz i položio bih oružje pred najezdom hordi kojima su kultura i umjetnost pojmovi van ovoga svijeta. Vjerujem da i drugi ljudi i umjetnici kojima je stalo do ovakvih vrijednosti razmišljaju na sličan način. Mada, sve češće me obuzimaju strah i nemoć kada ulovim samoga sebe kako promišljam o razlici između Nula i Ništa, kada shvatim da mi je stvarnost postala harmsovska, a glad realna prijetnja. Danil Ivanovič je to plastično opisao još 1937. godine:

„Ovako nastaje glad.

Jutrom se budiš oran,

Zatim počinje slabost,

Zatim počinje čamotinja;

Zatim nastupa gubljenje

Moći čistog razuma –

Zatim nastupa spokojstvo,

A onda nastupa užas.“

No i pored svega, Harms je nastavio sa pisanjem, do samog kraja. Nadam se da ću i ja ponoviti takav podvig, bez namjere, dabome, da se poredim sa velikim proučavaocem ljudske gluposti.NOTAXX

Notax   Pored harmsovskih, moja (naša!) svakodnevica obojena je i bojama jednog dobro nam poznatog stripa. Naime, da su me Luciano Secchi (alijas Max Bunker) i Roberto Raviola (Magnus) kojim slučajem upoznali u fazi u kojoj se nalazim već neko vrijeme, smatrali bi me idealnim kandidatom za nekog od likova iz Alana Forda. Znate već – izlizana garderoba prepuna zakrpa, šuplji zub, dugme umjesto kovanice, ogrizak od jabuke koji ispada iz džepa, rupe na đonovima, simfonijsko zavijanje crijeva… Da se razumijemo, problem nije što je tamo neki B.B. u toj fazi, nego što su u takvoj situaciji brojna udruženja i institucije kulture, časopisi za nauku, umjetnost i kulturu, festivali, te na koncu, porodice i društvo u cjelini. Problem je u tome što imamo nebrojene Gervasiuse Twinkleminklesone (čitaj: Debele Šefove) koji odlučuju o stvarima kojima ne bi trebalo ni da se približe, Superhike (Superhikove!) koji se svojski trude da ispune poznati moto, tj. da otimaju od siromašnih i da daju bogatima, Gumiflekse koji, tako bezlični, mijenjaju stranačke boje i fotelje kao od šale, razne Frit i Frut likove (pione i orangutane) što provode u djelo zamisli onih Gervasiusa…

   Bez obzira da li ste dobro upoznati sa djelima Harmsa ili Maxa i Magnusa, pogledajte oko sebe i uvidjećete da živimo apsurd, da smo postali junaci stripa kojem smo se nekada slatko smijali. Ali, kada se uđe u harmsovsko-alanfordovsku fazu, malo je toga smiješno. Nadajmo se da je sve ovo, ipak, zaista samo faza. I ne zaboravimo da se treba zalagati da se ona što prije završi. Zbog svih nas i onih što će doći. U međuvremenu, umjesto čuvenih citata, preporučujem neke naslove izdanja Alana Forda: „Sumnjiv posao“, „Trio socijalne pomoći“, „Najcrnja kronika“, „Veliki biznis“, „Daj daj daj“, „Banda propalica“, „Ucviljeni diktator“, „Cirkus“, „Kriminal“, „Varalice“, „Pljačkaš“, „(Ne)glasajte za Notaxa“… Uz napomenu da je izbor naslova potpuno nasumičan.

* Objavljeno na Konkursiregiona.net

15 thoughts on “HARMSOVSKO-ALANFORDOVSKA FAZA

  1. A da organizujemo grupu TNT! Mislim da je realno da ja budem No1🙂

    Hvala za još jedno radovanje prvom u mesecu ….Harms, Alan Ford, Ti..pa gde ćeš bolji početak meseca😀😀

    „Da u žuč umočim pero, pa da ispišem nekoliko redova u terapeutske svrhe…“..još jedna antalogijska!

    Za ovaj „nasumičan“ izbor naslova, ovde bi već visio🙂

    Heh, baš je lepo biti u ovom pravougaoniku..toliko da mi se ne izlazi…Raspisah se, izvini..Nije me bilo dugo🙂

  2. И ја често постављам себи исто питање – чему залагање, труд, веровање у праве вредности…И таман кад решим да дигнем руке од свега, па нек се културом баве приучени подобни ликови, син ми забрани свако поправљање његових стихова и начне тему о неком свом будућем удружењу… Зато… изгледа да ипак вреди!

  3. Ljudi, nemojte da se šalite. Stigao je pravi Broj 1. Ja pamtim još od pre Kardelja, a onomad kada sam kao “dječarac“ učestvovao u priredbama na “daskama“ lokalnog bioskopa/pozorišta, ni sanjao nisam da će u dvadeset prvom veku od kulture ostati samo sećanja…😦

  4. Stvaranjem menjamo, unapredjujemo i obogaćujemo sebe. Kad 100 miliona učini isto, svet će početi da liči na bolje mesto za život. Zato, nemojmo menjati svet, menjajmo sebe🙂 . I stvarajmo da bi nam dani bili sadržajniji, lepši, bogatiji u svakom pogledu.

  5. Poštovani Berislave,
    biće da me je „neslučaj“ ( nije Harmsovski) doveo do Vašeg bloga. Zapravo sam, budući na raspustu, imala dovoljno vremena da svojoj duši učinim gušt i prošetam se po lepoj književnosti i , srećom, naišla na Vaše postove. Ovaj mi se baš dopao. Vama i ostalim, pretpostavljam, junošama čije sam komentare pročitala, želim da kažem da ne treba sve pustiti niz vodu. Ja sam „mali bedni profa“, i pouzdano znam da je sjaj u očima jednog mladog čoveka plata za sav trud i ovaploćuje se u budućnosti. Stoga, pišite na radost onih koji vole da čitaju. Meni je bilo zadovoljstvo da se upustim u otkrivanje novog.
    Želim Vam svako dobro, oštro i nežno pero ( iliti kompjuter) i puno uspeha u radu.

  6. U medjuvremenu sam pogledala neke od prevoda vaših radova i , na svoju žalost, konstatovala da se još niko nije latio prevoda na francuski jezik, što je prava šteta. Ja bih se, s Vašim dopuštenjem, usudila da po sopstvenom izboru prevedem neku od Vaših kratkih priča ili minijatura i poslala bih Vam prevod. Da ne bude zabune, ja sam prevodilac za francuski jezik, tako da ne pomislite da se to neko poigrava vašom svojinom.
    Svako dobro!

Ostavite odgovor

