DANI SMRDIBUBA


D Smrdibuba Novosti 2014   Septembar navlači zastore od magle odveć brzo, neočekivano i silno, bezglavo jureći u hladni zagrljaj inja. Nije me pitao želim li biti u tom vagonu što hrli ka ledenom carstvu obamrlosti. Doduše, nisam to ni očekivao, jer zašto bi septembar glumio uglađenog gospodina kad ovdje ionako niko nikoga ne pita ni za šta. Ovdje se samo kontinuirano i bezglasno strmoglavljuje. U bezdno i varvarstvo, u mraz i omrazu, u ljudsku opaganjenost i moralnu opoganjenost, u nevidljivost i bezizlazje.
Sklapam otežale žaluzine preko očiju i pomišljam na bijeg, na Lisabon, Kaljari i Mitilini, na dlakavo eterično zelenilo nedosegnutih ostrva, na miris dokolice Mediterana, tamo gdje nabubrele šišarke plaču aromatičnu smolu, a koža smokava pucketa od zrenja. Ali, ovaj ovdje septembar nije u dosluhu sa bratom blizancom na jugu i u nozdrve mi uduvava tek smogast oblak koji je, neosunčan i boje vlažnog asfalta, nesumnjivo prvi glasnik nastupajuće beživotnosti. Nekontrolisano kišem i ispaljujem nekoliko rafala kratkih i neinventivnih psovki ka njegovoj pečurkastoj gradonosnoj glavurdi.
Sve se daje u bijeg, u povlačenje pred omamljenošću koja će nakon jesenjeg ekvinocija i konačno zagospodariti krajolikom. Sve uzmiče, kao da predosjeća da ove godine ovdje neće biti miholjskog, odnosno sirotinjskog ljeta, kako ga ponegdje još nazivaju. (Ni Sunce ne daruje olakšanje i okrepu za ovdašnju sirotinju…) Sve je u fazi ustuka i pauk koji je do juče doručak čekao na balkonu od jutros uređuje svoje zimovalište sa unutrašnje strane prozora. Smrdljivi Martini¹ mađioničarski su pretočili zelene odore u braon nijanse i upravo vrše desant na nebranjene i skrivene uglove sobe. Neki vjeruju da ulaskom u kuću donose novac. Drugi tvrde da donose sreću. (Ima i onih koji smatraju da su sreća i novac sinonimi.) Nemam namjeru da ih tjeram. Ne zbog sujevjerja koje proriče sreću ili novac, već zato što bi ih, sve su prilike, tim činom osudio na sasvim izvjesnu smrt. Uostalom, bukvalno su tihi kao bube i ne vjerujem da će mi smetati ukoliko prezime u mojoj sobi. Smeta mi, međutim, to što sam dospio u nezgodnu situaciju, jer mi je dodijeljena neželjena uloga Boga onog trenutka kada sam ih vidio kako tromo teturaju ka uzanoj zaleđini frižidera. Vid je blagoslov obremenjen ozbiljnim posljedicama jer vidjeti (kako u ovom, tako i u drugim slučajevima) jednovremeno poteže dilemu odlučivanja i reagovanja: činiti ili ne činiti. Ukoliko odaberem činjenje, ili drugim riječima izbacivanje smrdibuba iz ugodnog zaklona na hladnoću, to znači i donošenje smrtne presude. Ako pak izaberem nečinjenje, to onda pretpostavlja darivanje života ili barem pružanje pristojne šanse da se preživi. A otkuda meni pravo da odlučujem o tome da li će neko živjeti ili umrijeti? Otkuda to pravo bilo kome?
Dani smrdibuba ovdje neodoljivo vonjaju na bajatost predizbornih parola. I ovo ovdje samo je naoko nedefinisan prostor i čini se da bi njegove koordinate mogle da budu bilo gdje sjeverno od Jadrana ili Egeja, međutim… Poznato je gdje je ovo ovdje, samo što za ovdje ne postoji drugo ime. Barem ne ono valjanije i bolje ime koje bi tačnije opisalo – ovo. Uprkos svemu, ovdje nastanjujemo mi, ljudi-bube, mi koji poluobnevidjeli gmižemo u tmini plašeći se svjetla, mi koji živimo u strahu od golemih šapa čije sjenke su uvijek oko nas, mi koji nijemo i neprimjetno trpimo svoj vijek u nekom budžaku (kao smrdibube iza frižidera), mi čiji ustajali dah bazdi na ćutanje. Smrdibube i ljudi-bube u ovo smrdljivo, crvljivo doba dijele ovdje, ali nisu suparnici, već su prije sapatnici, takoreći sabraća. I premda je ovdje uobičavano da brat na brata udari svom silinom, ipak ću tradiciji i folkloru ići uz nos. Biram nečinjenje i puštam ih da se ujazbine negdje daleko od pogleda. Dosta je bilo izgnanstava, dosta je bilo smrti, dosta nasilja, mračnih pokliča i predskazanja, demonstriranja sile i mržnje, gađenja. Vrijeme je za život. Ovdje. Uprkos jeseni, uprkos tradiciji uzmicanja, odumiranja, gašenja.

¹ Rhaphigaster nebulosa, insekt poznat i kao „smrdibuba“.

* Objavljeno u Večernjim novostima, 16. novembra 2014.

4 thoughts on “DANI SMRDIBUBA

Ostavite odgovor

